پرینت

 رییس موسسه سرم سازی رازی: 10 واکسن جدید دام و طیور در سال جاری عرضه می شودرئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تلاش محققان داخلی گفت: 10 قلم واکسن وارداتی طی سال جاری توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید و به بازارعرضه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید کهرام روز جمعه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد واکسن، واکسن نیوفلو رازی از یکی از واکسن های روغنی طیور است که از گذشته به صورت نیم سی سی به جوجه های یک روزه تزریق می شد اما هم اکنون با تولید داخل به صورت دو دهم سی سی قابل تزریق است.
وی از تولید واکسن گامبورو درکشور خبر داد و تصریح کرد: از دیگر واکسن های جدید معرفی شده واکسن گامبرو است که در گذشته به میزان یک میلیارد دوز به کشور وارد می شد اما هم اکنون این واکسن در داخل تولید می شود و امیدواریم امسال بیش از 30 درصد بازار را در اختیار بگیرد.
وی اضافه کرد: از دیگر واکسن های جدید مربوط به دام و طیور واکسن کلون است که قبلا وارد می شد و خوشبختانه هم اکنون به تولید داخلی رسیده ایم و امیدواریم تا سالیان سال این واکسن نیز وارد بازار شود.
رئیس موسسه سرم سازی رازی یکی دیگر از این واکسن ها را واکسن روغنی سه گانه تب برفکی نام برد، گفت: این واکسن بیش از20 سال است که در کشور تولید می شده اما با عرضه واکسن جدید توانسته ایم واکسن کیفی تری را نسبت به واکسن های خارجی به بازار عرضه کنیم.
وی تاکید کرد: واکسن جدید تب برفکی از لحاظ کیفیت با تمامی واکسن های وارداتی برابری می کند.
کهرام اضافه کرد: در ابتدای کار برای تولید واکسن جدید با مشکلاتی مواجه شدیم که هم اکنون این مشکلات رفع شده و این واکسن در حال تولید است تا نیاز کشور را تامین کند.

**ایجاد اتاق تمیز کلاس 3 نیازمند 10 میلیارد تومان اعتبار
رئیس موسسه واکسن و سرم سازیرازی، در مورد اتاق کلاس 3 تمیز افزود: یکی از مسایل و مشکلات ما برای شناسایی و کنترل بیماری آنفلوآنزای طیور نبود اتاق تمیز کلاس 3 است.
کهرام اظهارداشت: برخی آزمایشگاه های ما برای تشخیص و کنترل به موقع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیازمند اتاق تمیز کلاس 3 است که ایجاد آن هزینه های بالایی را برای کشور دربردارد.
وی اعتبار مورد نیاز ایجاد اتاق تمیز کلاس 3 را حدود 8 تا 10 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در نظر داریم اعتبار مورد نیاز این بخش از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین شود تا این آزمایشگاه ها را در کشورمان داشته باشیم.
وی اضافه کرد: همچنین در نظر داریم این اتاق تمیز کلاس 3 مراحل احداثش از سال آینده و در برنامه ششم توسعه ایجاد شود.
وی درباره آنفلوآنزای مرغی گفت: طی سه ماه گذشته در مازندران بیماری آنفلوآنزا توسط پرندگان مهاجر از روسیه وارد کشور شد اما خوشبختانه با تلاش های سازمان دامپزشکی و موسسه سرم سازی رازی این بیماری به طور کامل کنترل شده است.
وی اضافه کرد: اخیرا یک مورد جدید از بیماری آنفلوآنزای مرغی در قزوین دیده شده بود که این نیز کنترل شده و مشکلی را برای واحدهای صنعتی و سنتی ایجاد نمی کند.
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با قریب به 90 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می شود.
این مؤسسه فعالیت خود را در سال 1303 تحت نظارت وزارت فلاحت و فوائد عامه (وزارت کشاورزی وقت) با تحقیقات پیرامون راههای مبارزه با بیماری خانمانسوز طاعون گاوی که با تلف کردن صدها هزار راس گاو حیات دامی کشور را مورد تهدید قرار داده بود آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری مزبور دوره نوینی از مبارزه علیه بیماریها در کشور پایه گذاری کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین به روز رسانی شنبه, 09 آبان 1394 10:45

نوشتن دیدگاه


آمار بازدید سایت

2272841
امروزامروز1
دیروزدیروز54
این هفتهاین هفته146
این ماهاین ماه146
آمار کلآمار کل2272841
کاربران وارد شده: 0
مهمان: 1
شما اینجا هستید:   خانه اخبارگزیده اخبار خبرگزاری ها رییس موسسه سرم سازی رازی: 10 واکسن جدید دام و طیور در سال جاری عرضه می شود

طراحی و اجرا توسط شهرام عطریان